Privatøkonomi
72 artikler i det opprinnelige temaet «Privatøkonomi».
Dette er et av de opprinnelige temaene på Opplysningskontoret.com. Artiklene ligger fortsatt her, og finnes nå også under 3 temaer i den nye temaoversikten:
Privatøkonomi (69) Reise (2) Samfunn og begreper (1)
Alle artikler i temaet
3 tips for å ta ut et smålån
Smålån kan være en praktisk løsning når man trenger litt ekstra penger raskt, slik som om man plutselig må dekke …
Lån, renter og kreditt · 6. januar 2025Er feriepenger skattefritt?
Det er en vanlig utbredt misoppfatning at feriepenger er skattefritt. Les hvorfor det ikke er slik her.
Skatt og skattemelding · 12. januar 2018Hva er BSU og hvordan fungerer det i praksis?
Hva er BSU og hvordan fungerer det i praksis? Les hvordan boligsparing for ungdom kan hjelpe deg med egenkapital …
Sparing og investering · 6. mars 2026Hva er Bisnode?
Har du fått et brev fra Bisnode og lurer på hva dette er og hvorfor du har fått dette brevet? Her er det sannsynlige …
Gjeld og inkasso · 28. oktober 2016Hva er Credicare?
Credicare AS er et Norsk inkassobyrå lokalisert i Førde. Credicare AS har inkassobevilling fra Finanstilsynet til å …
Gjeld og inkasso · 10. juni 2017Hva er arbeidsavklaringspenger?
Arbeidsavklaringspenger (AAP) er inntekt fra NAV mens sykdom eller skade har satt deg ut av arbeid. Du får 66 % av …
Trygd og støtteordninger · 23. august 2026Hva er avdragsfrihet, og hva koster det egentlig?
Avdragsfrihet kan gi lavere månedskostnad, men er ikke gratis. Se reell kostnad, fordeler og ulemper – og hvordan …
Lån, renter og kreditt · 5. februar 2026Hva er dagpenger og hvem har rett til det?
Dagpenger forklart: Hvem kan få støtte ved arbeidsledighet, hvor lenge varer ordningen, hvilke plikter har du, og hva …
Trygd og støtteordninger · 4. oktober 2025Hva er delingsøkonomi?
Delingsøkonomien har blitt svært populært de siste årene og blir ofte omtalt som den nye økonomien i vårt moderne …
Tjene penger · 21. april 2016Hva er depositumsgaranti, og lønner det seg?
Depositumsgaranti eller vanlig depositum? Få en enkel forklaring for norske leietakere, med kostnader, risiko og hva …
Lån, renter og kreditt · 18. november 2025Hva er det billigste land å bo i Europa?
Dersom du vurderer å flytte til et annet land i Europa eller kanskje bare er nysgjerrig på hvor du kan få mest for …
Prisnivå og reisebudsjett · 5. juli 2025Hva er et gavebrev, og kan man gi bort penger skattefritt?
Gavebrev forklart: Lær når du bør skrive det, hvordan det fungerer og hvorfor pengegaver er skattefrie siden 2014 …
Skatt og skattemelding · 13. mai 2026Hva er folketrygdens grunnbeløp (G)
Folketrygdens grunnbeløp (forkortes til G) er en sats som brukes av det offentlige til å beregne diverse offentlige …
Trygd og støtteordninger · 7. april 2025Hva er forskjellen på Mastercard og Visa?
I Norge prater vi ofte om bankkort, kredittkort, Mastercard og Visa om hverandre, men er dette det samme eller ha er …
Bank, kort og betaling · 14. desember 2022Hva er forskjellen på OTP og AFP?
OTP eller AFP? Enkel og klar oversikt over de to viktigste pensjonsordningene i privatøkonomi. Obligatorisk sparing …
Trygd og støtteordninger · 13. mai 2026Hva er forskjellen på bruttolønn og nettolønn?
Bruttolønn er lønn før skattetrekk. Det vil si den totale faktiske lønnen du får fra din arbeidsgiver. Dette er …
Lønn og arbeidsliv · 15. april 2018Hva er forskjellen på debetkort og kredittkort?
Oppdag forskjellen mellom debetkort og kredittkort. Lær om svindelbeskyttelse, valutapåslag og fordeler med Revolut …
Bank, kort og betaling · 29. august 2025Hva er forskjellen på fastrente og flytende rente?
Når du tar opp boliglån i Norge, står du overfor et viktig valg: Skal du velge fastrente eller flytende rente? Dette …
Lån, renter og kreditt · 2. mai 2025Hva er forskjellen på kausjonist og medlåntaker?
Forskjellen på kausjonist og medlåntaker handler først og fremst om ansvar. En medlåntaker er med på selve lånet fra …
Lån, renter og kreditt · 3. mai 2026Hva er forskjellen på leasing og lån?
Når du skal finansiere en bil eller annet utstyr, vil du ofte møte to mulige løsninger: leasing eller lån. Begge …
Lån, renter og kreditt · 3. januar 2025Hva er forskjellen på startlån og omstartslån?
Startlån, omstartslån og refinansieringslån er begreper som brukes om hverandre, og kan det, da det ikke er noen …
Lån, renter og kreditt · 29. februar 2024Hva er forskjellen på uføretrygd og arbeidsavklaringspenger?
Lurer du på forskjellen mellom uføretrygd og arbeidsavklaringspenger? Her får du en enkel forklaring på rettigheter …
Trygd og støtteordninger · 9. desember 2025Hva er passiv inntekt?
Drømmer du om å tjene penger mens du sover? Da er denne artikkelen om passiv inntekt noe for deg.
Tjene penger · 12. april 2018Hva er strømstøtte, og hvordan regnes den ut?
Staten dekker 90 prosent av spotprisen over 77 øre/kWh, time for time, opptil 5 000 kWh i måneden. Slik regnes den ut …
Strøm og faste utgifter · 22. august 2026Hva er tabelltrekk og prosenttrekk?
Lær forskjellen på tabelltrekk og prosenttrekk, når de brukes, og hvorfor riktig skattetrekk kan hindre restskatt …
Skatt og skattemelding · 2. mai 2026Hva gjør man når eksen nekter å selge felles bolig?
Når man er gift eller samboere og kjøper bolig i sammen er det normalt at boligen eies i fellesskap med en felles …
Bolig og boligøkonomi · 11. april 2018Hva kjennetegner et useriøst MLM selskap?
Les om hva som kjennetegner et useriøst MLM selskap. Vi ser på forretningsmodellen, de unødvendige kostnadene …
Tjene penger · 19. februar 2025Hva koster det å bo i Thailand?
Er du lei av å sutte på labben for å få pengene til å strekke til hjemme i Norge? Hva med å flytte til Thailand for å …
Prisnivå og reisebudsjett · 6. juni 2017Hva koster det å få pass?
Ordinært pass koster 840 kroner for voksne og 510 kroner for barn under 16. Nødpass koster 1 320 kroner. Prisene …
Store utgifter i livet · 23. august 2026Hva koster en begravelse?
Oppdag kostnadene ved begravelse i Norge: Fra minimalistisk 20 000 kr til luksus over 100 000 kr. Gravferdsstønad …
Store utgifter i livet · 21. oktober 2025Hva om jeg ikke har mottatt inkassovarsel før inkasso?
Har du mottatt inkassokrav uten å ha mottatt et inkassovarsel først? Her kan du lese om hva inkassoloven sier om …
Gjeld og inkasso · 4. november 2016Hva skjer hvis du blir permittert?
Permittering er ikke oppsigelse. Du er fortsatt ansatt, får lønn de 15 første arbeidsdagene og deretter dagpenger …
Trygd og støtteordninger · 22. august 2026Hva skjer hvis du ikke betaler strømregningen?
Kan strømmen bli kuttet hvis du ikke betaler? Les hvordan regninger fra strømleverandør og nettselskap behandles, og …
Strøm og faste utgifter · 6. mars 2026Hva skjer om jeg ikke leverer skattemeldingen (selvangivelsen)?
For å svare på spørsmålet er det først viktig å påpeke at det er to grupper blant privatpersoner som skal levere …
Skatt og skattemelding · 22. mars 2018Hva skjer om jeg ikke møter i forliksrådet?
De aller fleste sakene som fremmes for forliksrådet gjelder ubetalte pengekrav. Faktisk så unnlater det store …
Gjeld og inkasso · 8. mars 2016Hvem har søkt på meg i skattelistene?
I denne artikkelen forklarer vi deg enkelt hvordan du kan finne ut om noen har søkt på deg i skattelistene, samt …
Skatt og skattemelding · 20. august 2019Hvilke forsikringer trenger du egentlig?
Prioriter etter hva som kan velte økonomien din: innbo først, så hus, bil, reise og personforsikring. Mobil- og …
Store utgifter i livet · 22. august 2026Hvilke kredittkort gir best reiseforsikring?
Norges beste kredittkort for reiseforsikring? Vi forklarer dekning, varighet og aktiveringskrav – og vurderer Revolut …
Bank, kort og betaling · 4. november 2025Hvor går grensen mellom ulovlig pyramidespill og lovlig MLM?
Har du fått tilbud om å bli med på et påstått lukrativt forretningskonsept i form av et MLM konsept og lurer på om …
Tjene penger · 6. desember 2017Hvor høye er rentene på billige forbrukslån?
Hvilket rentetilbud du får på ditt billige forbrukslån , avhenger av din økonomiske situasjon, og betingelsene blir …
Lån, renter og kreditt · 10. oktober 2022Hvor lang tid tar det å få uføretrygd?
Hvor lang tid tar det å få uføretrygd? Få en grundig forklaring på saksbehandlingstid, hele løpet fra sykdom til …
Trygd og støtteordninger · 1. desember 2025Hvor mye kan jeg tjene skattefritt?
Som et utgangspunkt er all arbeidsinntekt i Norge skattepliktig. Det finnes imidlertid ordninger og minstesatser som …
Skatt og skattemelding · 25. januar 2019Hvor mye lommepenger bør barn få?
Det finnes ingen norsk fasit for lommepenger. SIFOs 2026-tall, norske undersøkelser og reglene for kort, arbeid og …
Sparing og investering · 22. august 2026Hvor mye skal til for å få en betalingsanmerkning?
Det er mye villfarelse i forhold til betalingsanmerkninger. Her er en liten innføring i hva som skal til for å bli …
Gjeld og inkasso · 16. januar 2018Hvordan blir skatten når du blir pensjonist?
Skatten faller når du blir pensjonist, men mindre enn de fleste tror. Slik virker skattefradraget, trygdeavgiften og …
Skatt og skattemelding · 22. august 2026Hvordan finne ut av hva jeg vil få igjen på skatten?
Den endelige fastsettelsen av skatten for foregående inntektsår kommer på skatteoppgjøret som normalt legges ut i …
Skatt og skattemelding · 26. februar 2018Hvordan finner jeg all gjelden min?
Det finnes ikke én oversikt som viser all gjeld. Her ser du hvor du bør sjekke for å finne hele gjeldsbildet ditt.
Gjeld og inkasso · 3. mai 2026Hvordan foregår et boligkjøp, steg for steg?
Boligkjøp steg for steg: finansieringsbevis, tilstandsrapport, budrunde, kontrakt, overtakelse og dokumentavgift – …
Bolig og boligøkonomi · 22. august 2026Hvordan fungerer reiseforsikring når du betaler med kredittkort?
Reiseforsikring via kredittkort kan være nyttig, men gjelder ikke alltid automatisk. Her forklarer vi regler, vanlige …
Bank, kort og betaling · 24. februar 2026Hvordan få sommerjobb?
Det er ikke lett å være ung og ønske seg en sommerjobb for første gang. Mange lurer på hvordan de skal gå frem for å …
Tjene penger · 26. mai 2016Hvordan håndtere et urettmessig inkassokrav
Dersom du mottar et inkassokrav eller inkassovarsel på et krav du mener er feil er det viktigste at du så fort som …
Gjeld og inkasso · 28. november 2017Hvordan kan jeg kjøpe Bitcoin?
En av de tingene vi ofte får spørsmål om her på opplysningskontoret er om det finnes noen enkel måte å kjøpe Bitcoin …
Sparing og investering · 10. september 2018Hvordan kaste ut en leietaker som ikke betaler husleien?
Jeg leier ut hybelen i boligen min men leietaker betaler ikke husleie som avtalt. Hvordan går jeg frem for å kaste ut …
Bolig og boligøkonomi · 5. september 2017Hvordan spare strøm uten dyre investeringer?
Strømprisene har vært et stort tema de siste årene, og mange ønsker å kutte forbruket uten å gjøre store …
Strøm og faste utgifter · 26. mai 2025Hvordan tjene penger hjemmefra?
Mange drømmer om å kunne jobbe hjemmefra. Her er noen tanker rundt dette og forslag til inntektskilder som du kan ha …
Tjene penger · 22. september 2016Hvordan tjene penger på å gjennomføre spørreundersøkelser?
Du har sikkert sett de mange annonsene på internett hvor du tilbys betaling mot å fullføre online …
Tjene penger · 6. februar 2023Hvordan unngå dyre abonnementer? Tips og oversikt over alternativer
Betaler du for mye for strømmetjenester, mobil og internett? Les hvordan du enkelt kan spare flere tusen kroner årlig …
Strøm og faste utgifter · 30. oktober 2025Hvorfor får jeg brev fra Creditsafe?
Har du fått et gjenpartsbrev fra Creditsafe om din privatøkonomi uten at du forstår hvorfor? Her gir vi deg …
Gjeld og inkasso · 28. november 2017Hvorfor har vi inflasjon?
Inflasjon er et komplekst økonomisk fenomen som berører hverdagen til alle. I Norge, likt som i andre land, merker vi …
Økonomi og samfunnsøkonomi · 6. mars 2025Hvorfor stiger boligprisene?
Her får du svar på hvilke faktorer som påvirker boligprisene i vårt moderne samfunn. Mye tyder på ei boligboble.
Bolig og boligøkonomi · 27. august 2022Kan jeg bli kvitt gjeld ved å slå meg personlig konkurs?
Det er mange som lurer på om en personlig konkurs kan være løsningen når gjeldsbyrden føles umulig å håndtere. Noen …
Gjeld og inkasso · 14. februar 2025Kan jeg endre skattemeldingen etter fristen?
Glemt et fradrag eller ført opp feil beløp? Her får du en enkel forklaring på hvordan skattemeldingen kan endres …
Skatt og skattemelding · 2. mai 2026Kan jeg kreve kredittkortgjelden slettet dersom den skyldes gambling?
Jeg har hørt at man ikke kan kreves for kredittkortgjeld dersom denne gjelden har oppstått ved gambling på internett …
Gjeld og inkasso · 27. mai 2016Kan naboen finne ut at jeg har betalingsanmerkninger?
Opplysningskontoret får stadig spørsmål vedrørende inkasso og betalingsanmerkninger. Mange er fortvilet fordi de har …
Gjeld og inkasso · 27. mai 2016Kan naboen finne ut at jeg har inkassoproblemer?
Jeg sliter med inkasso og lurer på i hvilken grad naboene kan finne ut om disse inkasso og gjeldsproblemene? Er det …
Gjeld og inkasso · 23. oktober 2018Kommer betalingsanmerkninger frem på en politiattest?
En politiattest har ikke noe relevans i forhold til ubetalt gjeld og betalingsanmerkninger. Betalingsanmerkninger …
Gjeld og inkasso · 8. januar 2018Må jeg alltid skatte av gevinster på pengespill på internett?
Jeg vet at gevinster fra Norsk Tipping er skattefrie og jeg mener at gevinster fra konkurrerende spill fra …
Skatt og skattemelding · 21. januar 2019Må jeg betale skatt av småjobber?
Småjobber kan være skattefrie i Norge, men bare når vilkårene er oppfylt. Her får du en enkel forklaring.
Skatt og skattemelding · 3. mai 2026Når er fristen for å levere selvangivelsen?
Fristen er 30. april for lønnstakere og pensjonister og 31. mai for næringsdrivende. Selvangivelsen heter i dag …
Skatt og skattemelding · 23. august 2026Når foreldes en faktura?
Jeg har mottatt et betalingskrav på en vare eller tjeneste jeg fikk levert for mange år siden. Jeg er sikker på at …
Gjeld og inkasso · 20. desember 2018Når kommer skatteoppgjøret?
Skatteoppgjøret har ikke lenger én fast dato. De fleste får det mellom april og juni, noen må vente til høsten, og …
Skatt og skattemelding · 23. august 2026Når må restskatten betales?
Restskatt under 1 000 kroner kommer på én faktura, større beløp deles i to. Fikk du oppgjøret i juni eller før, er …
Skatt og skattemelding · 23. august 2026