Du spør, vi svarer!

Søk i artikler

Hverdagsproblemer

Er det lov å stå på bussen?

Jeg vet at det er påbudt å bruke sele i bussen og at man kan få bot dersom man ikke bruker dette. Her om dagen ble jeg oppfordret til å stå på bussen dersom jeg ville være med da alle setene var opptatt. Dette kan jo umulig være lov sett i sammenheng med at det er påbudt å bruke sele i bussen?

Det er faktisk lov å stå på bussen!

Så dumt det enn høres ut så er det forbudt å sitte i ett buss sete uten å bruke belte mens det er helt lovlig å stå på bussen og være en potensiell statisk kanonkule som venter på å stupe frem gjennom bussen ved en plutselig bråstans.

Dette er jo helt latterlig og har vært tema i en rekke artikler i media de iste årene. Til tross for dette er det fortsatt helt lovlig å stå i bussen mens det er forbudt å sitte uten å bruke sele selv om sistnevnte er langt mindre risikofullt enn å stå uten noe som helst sikring.

Det er også et paradoks at når man sitter i setet er det eventuelt eget valg å ikke bruke setebelte som ekstra sikkerhet. Når man må stå på bussen er dette normalt ikke sitt eget valg men en konsekvens av at bussen er full fordi busselskapet ikke har sørget for tilstrekkelig dekning. Passasjerene står dermed ovenfor to valg, ikke ta bussen eller leke med eget liv.

Hvordan bli kvitt småfluer?

Hei, huset mitt er invadert av småfluer, også kalt bananfluer, mens jeg har vært bortreist på sommerferie. Hva kan jeg gjøre for å bli kvitt disse?

Renhold og temperatur er viktig for å bli kvitt bananfluer!

Før vi foreslår konkrete hurtigløsninger vil vi påpeke hva som skal til for at bananfluer skal trives. Dette er nemlig tilgang på mat, ynglested, temperatur og luftfuktighet. Bananfluer får gjerne en oppblomstring i Norske hjem på sensommeren og tidlig høst. Dette skyldes varm temperatur i kombinasjon med fuktig luft, noe som er perfekt for bananfluene. Denne perioden kommer gjerne i kjølvannet av at man har vært bortreist i kortere eller lengre tid på ferie og har glemt igjen matrester på kjøkkenbenken eller i søpla. Dette gjelder spesielt rester av bananskall (derav navnet) og importert frukt forøvrig. Ellers er alt annet av matrester, planter og urene sluker noe som bidrar til mat, ynglested og fuktighet til fluene.

Les mer …

Hva betyr "ingen gjenboer"?

I boligannonser står det ofte i annonsen at det er ingen gjenboere. Jeg har hørt at dette betyr at det betyr at ingen har dødd i boligen og at det derfor ikke kan finnes gjenferd/ spøkelser i den aktuelle boligen. Dette høres litt spesielt ut, stemmer dette?

Les mer …

Hvem eier bilen?

Hvordan finne eier av et kjøretøy?

Det kan oppstå mange forskjellige situasjoner i hverdagen hvor det er ønskelig å finne eieren av et kjøretøy og man kun har en mobiltelefon tilgjengelig. Det kan for eksempel være at du har vært uheldig på en parkeringsplass og har bulket borti en annen bil og ønsker å komme i kontakt med eieren i stedet for å legge igjen lapp undervindusviskeren. En feilparkert bil kan sperre deg inne eller du ønsker å komme i kontakt med foreldre til tenåringer som kjører uforsiktig på moped i nabolaget. Behovet kan med andre ord være så mangt.

Les mer …

Copyrighted content. All Rights Reserved.