Lov og rett
27 artikler i det opprinnelige temaet «Lov og rett».
Dette er et av de opprinnelige temaene på Opplysningskontoret.com. Artiklene ligger fortsatt her, og finnes nå også under ett tema i den nye temaoversikten:
Alle artikler i temaet
Har jeg angrerett ved kjøp i butikk?
Når du kjøper noe på nett vil du alltid ha 14 dagers angrerett hvor du har rett til å få hevet hele kjøpet ved retur …
Forbrukerrett · 5. mars 2024Har jeg lov til å kjøre ATV?
Dersom du har førerkort klasse B så har du lov il å kjøre alle typer ATV som er registrert med skilter. Det er en …
Ferdsel: båt, drone og småkjøretøy · 10. juni 2019Har jeg lov til å sette opp kamera på egen eiendom?
Vurderer du overvåkingskamera hjemme? Her får du en enkel forklaring på norske regler, personvern og riktig …
Personvern og overvåking · 3. mai 2026Hva betyr siktet, mistenkt og tiltalt?
Mistenkt, siktet og tiltalt betyr ikke det samme. Her forklares hva ordene betyr, og hvor i straffesaken de brukes.
Politi og straff · 3. mai 2026Hva betyr varetekt?
Hva er varetekt, og når brukes det? Guide til norsk praksis, domstolsbehandling, restriksjoner og rettigheter for den …
Politi og straff · 15. november 2025Hva er forskjellen på borettslag og sameie?
Les om forskjellen mellom borettslag og sameie i Norge. Artikkelen forklarer eierskap, finansiering, utleie og …
Bolig og leieforhold · 13. august 2025Hva er forskjellen på forliksråd og namsmann?
Hva er egentlig forskjellen på forliksråd og namsmann? Her får du en klar oversikt over mekling, dom …
Juridiske begreper · 2. mai 2026Hva er forskjellen på garanti og reklamasjonsrett?
Når du kjøper en vare i Norge, enten i butikk eller på nett, har du rettigheter som forbruker. To sentrale begreper …
Forbrukerrett · 25. april 2025Hva er forskjellen på privat og offentlig skifte ved arveoppgjør?
Når et dødsfall inntreffer, står arvingene overfor en viktig beslutning: Skal boet skiftes privat eller offentlig? …
Arv og familie · 5. april 2025Hva er reglene for droneflyvning i Norge?
En fullstendig gjennomgang av reglene for droneflyvning i Norge, inkludert krav til dronelappen, flyforbudssoner …
Ferdsel: båt, drone og småkjøretøy · 22. august 2025Hva er sedvane?
Sedvane forklart: Introduksjon til begrepet, hvordan det oppstår og anvendes i norsk lov og rettspraksis. Inkluderer …
Juridiske begreper · 29. oktober 2025Hva har du lov til å filme av politi og offentlige hendelser?
Hva har du lov til å filme av politi og offentlige hendelser i Norge? Lær om norske lover, ytringsfrihet, personvern …
Personvern og overvåking · 30. august 2025Hva risikerer man dersom barn under 16 år kjører for stor eller for rask båt?
Jeg har en sønn på 15 år som maser om å få sin egen båt med 9,9 HK motor. Han påstår dette er lovlig, men etter det …
Ferdsel: båt, drone og småkjøretøy · 7. juni 2019Hva skjer hvis du blir tatt for nasking på butikken?
Hva skjer egentlig når du blir tatt for nasking på butikken? Få oversikt over prosessen fra butikken og videre til …
Politi og straff · 6. mars 2026Hvem arver når man ikke har barn?
Hvem arver når man ikke har barn? Les hvordan norsk arvelov fordeler arv mellom ektefelle, samboer, foreldre, søsken …
Arv og familie · 6. mars 2026Hvilke rettigheter har besteforeldre?
Les om hvilke rettigheter besteforeldre har i Norge når det gjelder samvær, omsorg og arv til barnebarn. Artikkelen …
Arv og familie · 14. august 2025Hvor mye kontanter og varer kan jeg ta med meg ut av landet uten å betale toll?
Det korte svaret er at du i praksis kan ta med deg så mye varer du vil ut av Norge uten å betale toll her hjemme, men …
Toll og grenser · 4. desember 2025Hvor stor båt kan jeg kjøre uten båtførerprøven?
Finn ut hvor stor båt du kan kjøre uten båtførerbevis i Norge. Regler for motorstyrke, båtlengde og hastighet …
Ferdsel: båt, drone og småkjøretøy · 18. august 2025Hvordan er reglene rundt elektrisk sparkesykkel i Norge?
Norske lover og regler for elektrisk sparkesykkel. 12 års aldersgrense, obligatorisk forsikring, 20 km/t maks og 0,2 …
Ferdsel: båt, drone og småkjøretøy · 19. august 2025Kan arbeidsgiver kreve at jeg bruker egen mobil?
Er det lov å pålegge ansatte å bruke egen mobil? Vi går gjennom norske regler, personvern, kompensasjon og praktiske …
Arbeidsliv og arbeidsrett · 7. november 2025Kan arbeidsgiver lese e-posten min?
Arbeidsgiver kan ikke fritt lese jobb-e-posten din. Les når innsyn kan være tillatt, hva som gjelder for private …
Arbeidsliv og arbeidsrett · 2. mai 2026Kan jeg nekte politiet å gjennomføre visitasjon?
Visitasjon av politiet i Norge: Når har de lov, når kan du nekte, hva er forskjellen på visitasjon og …
Politi og straff · 15. oktober 2025Kan jeg si opp jobben med umiddelbar virkning?
Kan du si opp jobben med umiddelbar virkning? Les om reglene i arbeidsmiljøloven, oppsigelsesfrister og unntak der du …
Arbeidsliv og arbeidsrett · 19. august 2025Kan jeg sone med fotlenke?
Dersom en ubetinget fengselsdom er på maksimalt 4 måneder og den dømte har fast bopel og arbeid, så er …
Politi og straff · 20. mars 2019Kan man angre på signert leiekontrakt?
Er du bundet av leiekontrakt du har signert? Lær om norske rettigheter, unntak og mulighet for å gå fra avtalen før …
Bolig og leieforhold · 11. november 2025Kan utleier nekte meg å ha kjæledyr?
Alt om kjæledyr i leiebolig i Norge: Husleielovens regler, saklige grunner for forbud, gyldighet av …
Bolig og leieforhold · 28. oktober 2025Når har utleier lov til å gå inn i boligen jeg leier?
Når kan utleier gå inn i utleieboligen? En enkel forklaring av norske regler om adgang, varsling, ulovlig …
Bolig og leieforhold · 24. februar 2026