Du spør, vi svarer!

Søk i artikler

Begivenheter

Når er det OL?

OL eller olympiske leker arrangeres hvert andre år med fire år mellom hver gang det er vinterleker og fire år mellom hver gang det er sommerleker slik at det totalt sett arrangeres OL hvert andre år i en av delen. Frem til 1992 ble det arrangert OL i både vinter og sommerleker samme år og dermed fire år mellom hver gang det var et OL arrangement. I 1994 ble vinterlekene på Lillehammer imidlertid arrangert kun to år etter at det var vinterleker i Albertville i 1992 slik at sommer og vinterlekene fra den tid arrangeres med to år mellomrom.

Les mer …

Når er Halloween?

Halloween, eller allehelgensaften som det heter på norsk, feires den 31 oktober hvert år.

Feiringen av Halloween har tatt seg kraftig opp i Norge de siste årene etter at handelsstanden har fokusert på denne tradisjonen fra USA. I Norge er feiringen blitt en viktig begivenhet for barn som kler seg ut i skumle kostymer og går "knask eller knep" fra dør til dør for å få godteri. Tanken med "knask eler knep" / "trick or treat" er at at man kan kjøpe seg ri fra rampestreker ved å gi barna godteri,

Når er det skuddår?

Hvordan finner jeg ut at det er skuddår?

Når det er skuddår legges det til en ekstra dag på kalenderen. Dette betyr at de årene det er skuddår er det 29 dager i februar i motsetning til 28 dager de årene det ikke er skuddår. Datoen 29 februar kommer dermed bare hvert fjerde år.

Les mer …

Når fikk kvinner stemmerett?

Stemmerett for kvinner var en rettighet som kvinner ble innført etappevis i Norge. I 1901 fikk kvinner begrenset kommunal stemmerett men det var først i 1913 hvor det ble gitt allmenn stemmerett til kvinner i Norge ved stortingsvalg.

Når er det morsdag?

Det er morsdag i Norge den andre søndagen i februar hvert år. 

Morsdag er i likhet med farsdag en tradisjon som stammer fra USA.

Hvordan finne min navnedag?

Jeg lurer på når min navnedag er. Hvordan kan jeg finne ut av dette?

- For å finne din navnedag vil vi anbefale dette nettstedet hvor du kan søke på navn eller dato og dermed på en enkel måte finne ut nær din navnedag er og samtidig finne ut hvem som har navnedag fra dag til dag. 

Når er Sankthansaften?

Sankthansaften feires 23 juni selv og selve Sankthans dagen er dagen etter, nemlig 24 juni. Sankthansaften kalles også for midtsommeraften eller jonsok.

Når er det farsdag?

Det er farsdag den andre søndagen i november hvert år.

Tradisjonen med å feire farsdag stammer fra USA og ble populært i Norge etter 2 verdenskrig.

Når er fellesferien?

Fellesferien er en anbefaling fra Fellesforbundet og Byggenæringens landsforening om når fellesferien skal avvikles. Normalt er fellesferien de 3 siste ukene i Juli men dette kan variere noe fra år til år. I 2014 er fellesferien i uke 28-30, med andre ord 7 juli til 25 juli.

Ferie, fellesferie og feriepenger er naturlig tilhørende temaer. Dersom du har spørsmål vedrørende feriepenger så får du svar på det meste på dette nettstedet om feriepenger.

Copyrighted content. All Rights Reserved.